وجود سالانه ۲ هزار متقاضی کاشت حلزون شنوایی/زمان طلایی کاشت حلزون شنوایی یک تا دو سالگی است

وجود سالانه ۲ هزار متقاضی کاشت حلزون شنوایی/زمان طلایی کاشت حلزون شنوایی یک تا دو سالگی است

0 دیدگاه 24 تیر 1401 چاپ خبر بازدید: 871
رئیس مرکز تحقیقات گوش، حلق، بینی، سر و گردن دانشگاه علوم پزشکی ایران از انجام بیش از ۱۴ هزار عمل کاشت حلزون شنوایی در۳۰ سال گذشته، از شروع این نوع عمل در کشور خبر داد و گفت: سالانه ۲ هزار کاندید برای کاشت حلزون شنوایی.

به گزارش دکتر ویزیت؛ محمد فرهادی روز چهارشنبه در کارگاه «آموزش تبیین استانداردها، فرآیندها و ثبت خدمات پیشگیری و مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و کودکان در سطوح مختلف نظام ارجاع» در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: طرح غربالگری کم شنوایی یا ناشنوایی نوزادان و کودکان از ۲۰ سال پیش در کشور شروع شد و در سال اول این برنامه بالغ بر هشت هزار و ۵۰۰ نفر فقط در تهران غربال شدند که ۲ کاشت حلزون داشتیم و هشت سمعک برای دارندگان اختلالات شنوایی تجویز شد.  

وی با اشاره به انجام موفق طرح و متعاقب آن واگذاری انجام این طرح در منطقه مدیترانه شرقی (امرو) از سوی سازمان بهداشت جهانی به ایران از ۱۰ سال قبل اظهارداشت: اولین عمل کاشت حلزون شنوایی سال ۷۱ در کشور انجام شد که در مدت ۳۰ سال انجام این اعمال بیش از ۱۴ هزار کاشت حلزون تاکنون انجام شده و سالانه  ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کودک به صورت بالقوه متقاضی این عمل هستند.

رئیس پژوهشکده سلامت حواس پنجگانه با بیان اینکه زمان طلایی کاشت حلزون شنوایی یک تا دو سالگی است گفت: ۹۰ درصد کودکانی که کاشت حلزون شنوایی داشته اند مانند بقیه افراد سالم زندگی می کنند و از این معلولیت خاموش یعنی ناشنوایی و کم شنوایی رهایی یافته‌اند. برخی از این افراد اکنون در مشاغل حساس مانند پزشکی، خلبانی و مهندسی در جامعه حضور دارند. در حالی که اگر این کار انجام نمی شد این افراد دچار معلولیت کم شنوایی یا ناشنوایی شده و هزینه‌های بسیار سنگینی را در طول زندگی برای درمان و کسب سلامتی شان به خانواده و جامعه تحمیل می‌کردند.

فرهادی ادامه داد:  از ۵ تا ۱۲ ماهگی اعصاب شنوایی نوزاد تکامل می‌یابد و کودک در سن پنج سالگی باید بتواند به طور کامل صحبت کند که نشان می‌دهد کم شنوایی یا ناشنوایی نداشته است.  

رئیس مرکز تحقیقات گوش، حلق، بینی، سر و گردن دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره علل کم شنوایی و ناشنوایی گفت: حدود ۳۵ درصد این عوامل ژنتیکی، ۳۰ درصد به دلیل کوتاهی در مراقبت‌های بارداری و ۳۵ درصد نیز ناشناخته هستند.  

وجود ۱۷ مرکز کاشت حلزون شنوایی در کشور 
وی با بیان اینکه ایران از کشورهای پیشرو در غربالگری و کاشت حلزون شنوایی در منطقه و جهان است افزود: اکنون ۱۷ مرکز کاشت حلزون شنوایی در کشور داریم که چهار مرکز در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، بقیه الله و شهید بهشتی قرار دارد.

فرهادی یادآور شد: خوشبختانه تاکنون پروتزهای کاشت حلزون شنوایی به خوبی تامین شده به طوری که فردی در فهرست انتظار باقی نمی‌ماند ولی به تازگی دوباره لیست انتظار داریم که امیدواریم با تامین به هنگام پروتزها این اعمال انجام گیرد زیرا با از دست رفتن وقت طلایی مشکلات عدیده‌ای برای کودک در آینده به وجود خواهد آمد.