خشکی چشم با افزایش سن شیوع می‌یابد

خشکی چشم با افزایش سن شیوع می‌یابد

0 دیدگاه 24 تیر 1401 چاپ خبر بازدید: 655
عضو انجمن چشم پزشکی ایران می گوید: خشکی چشم یک بیماری مولتی فاکتوریال است که شروع آن با افزایش سن بیشتر می شود و ۱۰ درصد افراد بین۳۰ تا ۶۰ سال و ۱۵ درصد بالغین بزرگ تر از ۶۵ سال را درگیر می کند.

به گزارش دکتر ویزیت خشکی چشم یک بیماری شایع است و زمانی رخ می‌دهد که اشک چشم شما قادر به فراهم کردن رطوبت کافی برای چشم نباشد. اشک می‌تواند به دلایل زیادی ناکافی باشد. برای مثال، خشکی چشم ممکن است در صورتی که اشک کافی تولید نشود یا اگر چشم شما اشک با کیفیت پایینی تولید کند، ایجاد شود.

خشکی چشم ناراحت‌کننده است. اگر مبتلا به خشکی چشم باشید، ممکن است احساس سوزش چشم داشته باشید.در برخی موقعیت‌های خاص مانند بودن در هواپیما، در اتاقی که دارای تهویه هوا است، در حین دوچرخه‌سواری و یا بعد از نگاه کردن طولانی مدت به صفحه رایانه آن را تجربه کنید.

احساس نیش زدن، سوزش و خارش در چشم‌ها، مخاط غلیظ و زیاد در اطراف چشم‌ها، حساسیت به نور، قرمزی چشم‌ها، احساس وجود جسم خارجی در چشم، مشکل در استفاده از لنزهای تماسی، مشکل در رانندگی در شب

اشک‌ریزی چشم، که به دلیل پاسخ بدن به خشکی چشم صورت می‌پذیرد و تاری دید یا خستگی چشم از عوامل ایجاد خشکی چشم است.

خشکی چشم در زنان شایع تر است
سید محمد حسن صمدی رئیس بیمارستان آفتاب چشم در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: خشکی چشم باعث ایجاد علائم ناراحتی، اختلال دید، ناپایداری اشک و احتمال آسیب به سطح چشم می شود و در زنان شایع‌تر است.

وی با بیان اینکه علل خشکی چشم به دو دسته تقسیم می‌شود، اظهار داشت:  اختلال غده اشکی که باعث کاهش تولید اشک می‌شود و ناپایداری لایه اشکی و تبخیر بیشتر اشک از سطح چشم، علل ناپایداری لایه اشک شامل آلرژی، استفاده از لنز تماسی، دیابت، سیگار، استفاده طولانی از فیلم دیدن، عادت به کم پلک زدن، مصرف داروهایی مثل آنتی هیستامین، داروهای قلبی، داروهای اعصاب و روان از علل دیگر خشکی چشم است.  

این جراح چشم ادامه داد: رطوبت محیط و محیط شغلی هم در خشکی چشم موثر است و بیماران مبتلا به بیماری غده اشکی اغلب از احساس سوزش و خشکی چشم و فوتوفوبیا(ترس از نور) و تاری دید شکایت می‌کنند و علائم عمدتا در انتهای روز به علت استفاده طولانی مدت از چشم‌ها (مثل کاهش سرعت پلک زدن در موقع استفاده از کامپیوتر) یا مواجهه با شرایط محیطی نامناسب تشدید می‌یابد.  

به گفته صمدی، خشکی چشم به علت تبخیر و ناپایداری اشک که بیشتر به علت اختلال غدد میبوبین پلک است، ایجاد شده با سوزش، احساس جسم خارجی، قرمزی پلک و ملتحمه وتاری دید که در صبح ها بدتر است دیده می‌شود.  

رئیس بیمارستان آفتاب چشم تصریح کرد: درمان خشکی با ترک مصرف سیگار، بهبود محیط زندگی، تغییر دادن یا قطع کردن داروهای مقصر یا قطره‌هایی که بیمار استفاده می‌کند، ممکن است و استفاده از اشک مصنوعی ترجیحا بدون مواد نگهدارنده، استفاده کوتاه مدت قطره‌های کورتون دار، قطره سیکلوسپورین و مکمل‌های امگا ۳  است که بسته به شدت بیماری تجویز می‌شود.